|
|||||||
<< |
Hvorfor godsvogne? Beskrivelser Observationer Fotos Model Reference Links |
Hvorfor godsvogne? Hvordan bliver man bidt af interessen for lige akkurat godsvogne? - Efterhånden som jernbanerne bliver mere og mere ensartede, med mange ens motorvognssæt (eksempelvis DSB's IC3) og store serier af ens personvogne (B og Bn-vogns familierne) er netop godsvognene et af de sidste steder hvor man stadig kan se mangfoldigheden i jernbanernes verden, som den tidligere fandtes i stor stil. Godsvogne bygges endnu i mange mindre serier, specialiseret til netop et, eller i hvert fald kun få, formål. Åbne højsidede vogne til skrot, lukkede skydevæggevogne til papirtransport eller postforsendelser, fladvogne med sidestøtter til trækævler, for ikke at tale om tankvogne til alskens olie- og kemikalietransporter. Dette kun for at nævne nogle få eksempler. På disse sider vil med tiden blive præsenteret en masse forskellige vogne, ligesom litrerings- og nummererings-systemet fra UIC (den Internationale Jernbaneunion) vil blive forklaret. Et andet fascinerende element er, at det ofte er muligt
at afsløre en godsvogns historie ved at aflæse fabriksplader
og omlitreringer. På tyske godsvogne er der endog små messingskilte
til angivelse af hvilke numre en vogn tidligere har haft. Herved opdager
man, at der stadig kører vogne rundt i daglig drift helt tilbage
fra 1950'erne! - En ting er, at gå rundt i sol og sommer ( - eller i sne og frost), for at se på, tage notater af og fotografere de store baners godsvogne. Et andet aspekt er, at gengive godsvogne og godstrafik i model. Det vil også blive behandlet på siderne. Er du også bidt af godsvogne kan du bidrage til siderne med dine egne fotos og observationer. Det kræver blot, at du registrerer dig som bruger. Herefter kan du indtaste observationer og uploade billeder, til glæde for andre godsvognsentusiaster.
Opdateret 10. februar 2005 Denne side er en del af Railorama
|